Leczenie kanałowe
Stomatologia

Leczenie kanałowe jest koniecznością w momencie, gdy miazga znajdująca się w zębie, odpowiedzialna za przewodnictwo nerwowe znajduje się w stanie nieodwracalnego zapalenia. Najczęstszym czynnikiem doprowadzającym do infekcji miazgi jest nieleczona próchnica. Leczenie kanałowe jest zalecane także wtedy, gdy u pacjenta doszło do złamania czy pęknięcia zęba wraz z odsłonięciem miazgi. W takiej sytuacji zabieg endodoncji wraz z dalszą odbudową zęba stanowi alternatywną drogę leczenia dla ekstrakcji zęba, czyli jego chirurgicznego usunięcia z jamy ustnej.

Zabieg ten jest także wykorzystywany, gdy niezbędne jest:

• usunięcie złamanych narzędzi pozostałych po poprzednich zabiegach leczenia kanałowego
  • usunięcie wkładów korzeniowych
  • zamknięcie perforacji dna komory i kanałów korzeniowych

Leczenie kanałowe (endodontyczne) jest zalecane, gdy pacjent zauważy jeden z następujących objawów:

• bardzo silny, pulsujący ból zęba
  • wyjątkowo mocna nadwrażliwość na ciepłe oraz zimne bodźce
  • ból zęba nasilający się przy jego dotyku
  • wyraźne pociemnienie i przebarwienie zęba
  • martwica lub zgorzel zęba

Stomatolog określa, czy leczenie kanałowe jest konieczne na podstawie uprzedniej konsultacji i badania. Nie warto czekać, aż dyskomfort minie samoczynnie — jeżeli będziemy zwlekać, dolegliwości bólowe zwiększą się, utrudniając codzienne funkcjonowanie.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe polega na dokładnym opracowaniu kanałów korzeniowych zęba, wraz z całkowitym usunięciem znajdującej się w niej miazgi. Cały zabieg rozpoczyna się od wykorzystania znieczulenia miejscowego i otworzenia komory zęba przez stomatologa. Przy pomocy miazgociągu endodonta dokładnie oczyszcza wnętrze zęba z zainfekowanej miazgi, będącej źródłem bólu. Następnym krokiem jest zdezynfekowanie wnętrza kanałów wraz z ich osuszeniem, co zapobiega rozwojowi stanu zapalnego. Tak opracowany i przygotowany ząb może zostać wypełniony przy pomocy płynnej gutaperki, dzięki czemu będzie on odizolowany od zagrożeń pochodzących z zewnątrz, takich jak bakterie i inne drobnoustroje. Po wykonaniu tego kroku możliwe jest odbudowanie zęba przy pomocy materiału kompozytowego lub też dostępnych uzupełnień protetycznych.

Czas trwania leczenia kanałowego jest trudny do oszacowania. W dużej mierze zależy to od skali infekcji – czyli m.in. tego, ile kanałów ma leczony ząb. Ilość czasu, jaki zostanie poświęcony na zabieg zależny jest także od typu zęba i ilości jego korzeni — im więcej ich będzie, tym dłużej zajmie ich dokładne oczyszczenie i zdezynfekowanie. W lecznicy stomatologicznej poświęcamy każdemu pacjentowi tyle czasu ile jest to niezbędne.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem

Leczenie kanałowe przeprowadzane jest wraz z wykorzystaniem mikroskopu. Pozwala on na dostrzeżenie tego, co jest niemożliwe do zauważenia gołym okiem . Mikroskop znacząco powiększa pole zabiegowe, dzięki czemu stomatolog może zrealizować leczenie kanałowe w sposób szybszy i skuteczniejszy. To dzięki tej aparaturze możliwe jest zauważenie niestandardowo położonych czy też nienaturalnie zakrzywionych kanałów wewnątrz zęba, zmniejszając niekiedy konieczność poddania się zabiegowi reendodoncji (powtórnego leczenia kanałowego). Wykorzystanie mikroskopu w endodoncji zwiększa precyzję i skuteczność zabiegu.

Innymi zaletami zastosowania mikroskopu w endodoncji są:

• krótszy czas wykonania zabiegu
  • możliwość dokładnej oceny długości oraz szerokości kanału korzeniowego
  • uzyskanie lepszej szczelności wypełnienia kanału
  • możliwość zakończenia leczenia już po jednej wizycie
  • znaczna poprawa jakości leczenia